Lava beds national monument

5 oktober 2016

Vandaag staan er grotten op het programma! Om daar te komen moesten we eerst een uurtje rijden en onderweg kwamen we langs een wildlife refuge. Hier barstte het van de vogels dus tijd voor een tussenstop! We zagen echt van alles, ruddy ducks, grebes, white pelicans, coots, bald eagle, red tailed hawk, california quails, savannah sparrows, red winged blackbirds, white crowned sparrows, western scrubjay, red Robins, northern harrier ....om er maar een paar te noemen :).

We bleven veel te lang hangen waardoor we de waterval die we aan het einde van de dag hadden gepland moesten laten schieten maar het was het meer dan waard! Uiteindelijk trokken we ons los van de vogels en vervolgden onze weg naar de grotten. Nadat we bij de ingang waren gescreend op white nose syndroom (dit is een zeer besmettelijke ziekte bij vleermuizen en ze willen niet dat mensen deze schimmel tussen de grotten verspreiden want wij waren namelijk vorige week nog in een grot geweest), kregen we een permit en mochten we op pad.

Gewapend met dikke kleding, stevige schoenen, een hoofdlamp en reservezaklantaarn gingen we naar de eerste grot. Er was helemaal niets aangegeven of verlicht in de grotten dus je was echt op jezelf aangewezen. Lava beds national monument is een verzameling van grotten die door lava gevormd zijn. Struikelen of jezelf stoten is dus geen goed idee want die lava is snoeihard! Het was superleuk, als we teveel vertakkingen tegen kwamen gingen we weer terug omdat het risico groot is dat je verdwaald dus wij hielden steeds rechts aan en zo weer terug. We zijn wel in 10 verschillende grotten geweest!

Nu zitten we in Burney, een klein stadje in California en zijn de rest van onze reis aan het plannen. Morgen staat Lassen Volcanic national park op de planning maar de wegen zijn daar gesloten in verband met een sneeuwstorm afgelopen weekend, het is dus nog afwachten of we daar heen kunnen maar dat weten we morgen pas. Hier is het gelukkig weer mooi weer, sunny california! We hadden bij de supermarkt kip, salade en bier gekocht en dat heerlijk op ons terrasje in het zonnetje opgegeten, echt vakantie!

1. Joost & Paulien:
    5 oktober 2016
    Wauw wat een schitterende reis weer! Geniet er nog even van!
    Groetjes,
    Joost en Paulien
  2. Hildy, Jan-Willem & Stefan:
    5 oktober 2016
    Sneeuwstorm? Ligt dat dan veel hoger dan waar jullie nu zitten?
  3. Jos Zeegers:
    6 oktober 2016
    Dat moet prachtig geweest zijn met al die mooie vogelwaarnemingen!