Hot Springs National Park & Mission accomplished!

27 oktober 2019

Als je hot springs binnenkomt waan je je in een andere wereld. Een ander National Park dan alle andere. Het park is, zoals de naam zegt, beroemd om de hete bronnen en hier is alles omheen gebouwd. Overigens heeft het park ook koudwaterbronnen. Direct aan de bronnen ligt Bathhouse row, de straat met alle badhuizen, veel nog in originele staat. Daaromheen ligt een stuk natuur en daar weer omheen het stadje.

Hot springs zelf, het stadje dus, is een verzameling van oude vervallen huizen en sanatoria, schitterende landhuizen, vreemdsoortige gebouwen, pippi langkoushuizen en toeristische attracties. En natuurlijk heel veel winkeltjes waar ze producten verkopen die op een of andere manier met het bronwater gelinkt zijn. De sfeer is bijzonder,  lopend over de promenade kan je je levendig voorstellen hoe de mensen hier vroeger in grote getale van de bronnen gebruik maakten. Er werd geloofd dat het water therapeutische eigenschappen bevatte. Wat overigens nooit bewezen is. Wel is het zuiver, en bevat het veel mineralen.

We wandelen door bathhouse row en de deels aangelegde tuinen en natuurlijke bossen en zien meer vogels dan in de hele vakantie bij elkaar. Kennelijk vinden zij het ook lekker bij die warme grond. Het water is 56C als het aan de oppervlakte komt. Ook kunnen we een bathhouse nog in de originele staat bekijken,  dat ziet er toch wat sinister uit vinden wij.

Uiteraard bezoeken we de giftshop van het park en kan ik eindelijk onze beloning aanschaffen die we (lees=ik) onszelf beloofd hadden voor het behalen van onze missie: alle nationale parken bezoeken van de lower 48 staten. Ook de rangers vonden het een hele prestatie. Weet je wat je nu moet doen, zegt die ranger tegen mij, alle national monuments! (Dat zijn er dus honderden......). Nou zeg ik terug, we gaan eerst verder met de nationale rivers. Oh wacht, dat is er maar 1, Buffalo river, dus die hebben we ook al gedaan!

En dan is het tijd om verder te gaan. Richting het zuiden en richting de zon. Alhoewel die laatste vandaag nog ver te zoeken is. Onderweg veranderd het landschap van bergen,  bossen en wilde stromen naar katoenvelden, rijstvelden en cypressbossen met af en toe een tamarinde ertussen. En veel, heel veel water. Hele stukken land zijn ondergelopen. Hier zijn de afgelopen tijd dus veel tornado's geweest.

Als we bij Hattiesburg, Mississippi zijn vinden we het wel weer welletjes.  We zoeken een hotel en zijn de rest van de avond bezig met kijken waar we de laatste 3 nachten willen zitten. Het wordt uiteindelijk Pensacola, Florida. Dicht bij de zee, bij vogelgebieden en een goede weersverwachting!

1. Erna:
    27 oktober 2019
    Houd ons niet in spanning en vertel welke beloning je hebt aangeschaft?
  2. Erna:
    27 oktober 2019
    Ah ik zie dat ik eerst de foto's had moeten kijken voor ik de vraag stel 😁
  3. Johan en Hennie:
    27 oktober 2019
    Hé, leuk hoor, Monopoly heeft dit slim bekeken! Thema-uitgaven....wij hebben net het Monopoly Art Collector gekocht!