Everglades

27 december 2018

Vanmorgen waren we er vroeg bij, om 06:30 aan het ontbijt en om 07:30 op weg naar Everglades national Park. Ondanks de shutdown zijn de parken open, er is alleen geen personeel. Dus eigenlijk nog een meevaller voor ons want de toegang was ook onbemand dus konden we er gratis in. Tsja, we blijven Nederlanders hè....

We rijden het hele park door en doen onderweg allerlei kleine trails en uitzichtpunten aan. En we worden weer niet teleurgesteld door de vogels. Alhoewel.... Ook al zien we veel vogels en ook veel soorten zijn er aanzienlijk minder vogels dan de vorige keren dat we hier waren. Als ik aan de locals vraag wat de mogelijke oorzaak is krijg ik verschillende antwoorden: te hoge waterstand, Red tide, dit is een rode alg die toxisch is voor veel dieren, de heftige stormen die Florida dit jaar gezien heeft, de voor Florida redelijk koele temperatuur dit jaar.....

Na een leuke ochtend besluiten we om de zwemspullen te gaan halen en een strand op de Keys op te zoeken. Dat verliep minder rooskleurig. Het strand waar we eerder naartoe gingen stond vol met vissers, en bovendien was het eb en lag dat stuk vrijwel droog. Andere stukken waren niet geschikt om in zee te gaan en de rest was privé. Uiteindelijk bij een motel gevraagd of zij iets wisten en de man legde uit dat de Keys eigenlijk geen stranden hebben omdat het koraal eilanden zijn. De stranden die er zijn, zijn handmatig gemaakt en dus vaak in privé bezit. Dus onverrichter zake en met droge badkleding zijn we weer naar ons hotel vertrokken en hebben de rest van de dag wat relaxed.